Nike

Podcast Kroky K Úspěchu

Jak 24letý introvert dostal nápad prodávat japonské boty v USA. Podnikání bez peněz, příliš rychlý růst, konkurenti a lži.
1. díl

 

“Byl jsem dospělý, tedy alespoň podle dokumentů. Vystudoval jsem dobrou vysokou a získal jsem magisterský diplom z nejlepší byznysové univerzityPřežil jsem roční práci v armádě a podle mého hodnocení jsem byl úspěšný voják. Bylo mi 24 let, byl jsem mužem. Přesto jsem se stále divil, proč se cítím jako malý kluk.”

Tak začíná svoji knihu Phil Knight, zakladatel společnosti Nike.

Sám sebe popisuje jako introvertního, bledého a stydlivého kluka, který toho v té době moc nezažil.

To vše se mělo brzy změnit.

 

 

Šílený nápad

Během studií na Stanfordu psal seminární práci na téma importu japonských bot do USA. 

Vycházel z předpokladu, že když uspěly japonské foťáky, mohly by uspět také boty z této země, které by porazily konkurenty svoji nízkou cenou.

 

Psaním této práce strávil týdny času.

Nakonec dostal “áčko”, ale tím to také haslo.

Tedy prozatím…

Postupem času u něho došlo k doslova posedlosti tímto byznysovým nápadem.

 

Rozhodl se letět do Japonska a najít zde výrobce obuvi, kterému by se líbil jeho nápad a chtěl by s ním spolupracovat.

 

Jenže na účtu měl pouze 1 000 dolarů, to nestačilo.

 

Proto se rozhodl požádat svého otce o půjčku, kterou skryl do tužby procestovat svět, dokud je mladý a svobodný.

Otec mu peníze rád půjčil, protože si myslel, že dojde pouze na cestování, a jeho podnikatelský nápad Knighta cestou opustí.

 

Mýlil se.

 

Po první zastávce v Honolulu, kterou se v podcastu zabývám hlouběji, protože je dost přínosná a důležitá pro budoucí děj, se Knight rozhodl podniknout cestu do Japonska.

I když sám měl obavy a přemýšlel, že by se vrátil domů a našel si obyčejnou práci, nakonec se odhodlal a nasedl do letadla.

Japonsko ho šokovalo, některé části byly stále ještě rozbombardované z 2. světové války!

V Japonsku se mu líbily boty TIGER, ty vyráběla malá firma Onitsuka.

Problém byl, že kromě údajů ze seminární práce nevěděl o výrobě bot absolutně nic, takže jen přikyvoval.

Zástupci Onitsuky se ho zeptali jakou firmu zastupuje a on si musel rychle nějakou vymyslet, protože žádnou v reálu neměl.

“Zastupuji Blue Ribbon Sports.”

Jak k tomuto názvu přišel, se dozvíte v podcastu.

Potom spustil svoji prezentaci, ze které byli Japonci nadšení, možná i díky tomu, že si trochu vymýšlel.

Nabídli mu, aby se stal jejich obchodním zástupcem na americkém trhu!

Phil Knight u nich objednal boty za 50 dolarů (ano, není to překlep).

 

Boty Tiger

V den, kdy mu bylo 25 let se vrátil domů z cesty kolem světa, přesto jeho boty stále ještě nedorazili.

 

Mělo se jednat o první varovné znamení.



Bowerman byl legendární trenér, který se spojil s Knightem a vlastnil 49 % společnosti, odměnou za to sloužil jako ambasador, a hlavní mozek ve vývoji nových bot.


Po té co mu nové boty z Japonska došly, poslal 2 páry svému trenérovy z běžeckého družstva.

 

Phil Knight a Bill Bowerman

Phil Knight začal prodávat boty Tiger z kufru svého auta.

Zájem byl obrovský, jen pár měsíců na to, objednával z Japonska už 900 párů za 3 000 dolarů.

Jenže pak dostal do schránky dopis, ve kterém mu psal jeho konkurent, že se právě vrátil z Japonska, kde přímo od Onitsuky dostal exkluzivní smlouvu na prodej bot TIGER ve Spojených státech!


Konkurent žádal, aby přestal tyto boty prodávat, jinak ho plánoval zažalovat!


Knightovy nezbylo nic jiného, než si vzít půjčku a dovolenou a letět do Japonska.


Tam chtěl osobně konfrontovat vedení Onitsuky, které na jeho dopisy nereagovalo.

2.díl

Rozvod s Japonci.


Nová firma NIKE.


Nezájem investorů. Nízká kvalita obuvi. Na hraně zákona a krachu.
Likvidační pokuta, soud a FBI.

1967

Otevření nové pobočky Blue Ribbon Sports (BRS) na východě Spojených států, nebylo tak jednoduché,

jak by si Phil Knight přál. 

Jeho nejlepší zaměstnanec ji odmítl vést, protože by se musel stěhovat z teplé Kalifornie na studený východ. Tak jako Phil Knight byl i Johnson maniak do běhání, a představa běhání po zasněžených ulicích ho vůbec nelákala.

 

Malá vsuvka…

 

Pokud je nějaká postava v historii BRS/ NIKE, která měla klíčový vliv na úspěch a která je široké veřejnosti neznámá, je to právě Johnson.

Jeff Johnson- bez něj by Nike neexistoval!

Johnson nakonec ale souhlasil, protože mu Knight upřímně řekl, že je jediný kdo to může zvládnout.

Dokonce, a to vám nelžu, si Johnson sám mohl vybrat, kde tuto první pobočku otevře.

Jediná podmínka byla, aby to město mělo přístav.

Johnson zvolil Boston.

Slyšeli jste o botách Cortez? Nebo jste je dokonce nosili?

Tyto boty totiž hrají klíčovou roli v první bitvě mezi BRS/ NIKE a Adidasem.

Legendární trenér Bill Bowerman chtěl jeho nově navržené boty pojmenovat Aztec.

Jenže jim nedlouho na to došel dopis, ve kterém jim Adidas psal, že plánuje vyrobit boty nazvané Azteca Gold, a pokud název nezmění, tak je zažaluje.

Bowerman se naštval a zeptal se Knight a, jak se jmenoval ten chlap, který Aztéky rozdrtil.

“Cortez,” řekl Knight .

Právě po něm se tyto doby jmenují a NIKE je prodává dodnes. A nosil je také Forrest Gump 🙂

Boty Nike Cortez a dole jejich předchůdce od Onitsuky.

Až teď si Phil Knight pronajal vlastní kancelář, za 50 dolarů měsíčně měl prostory v budově, která sousedila s hospodou. 

Navíc zdi byly tak tenké, že každý větší ruch v hospodě šel slyšet. Že stále neměli peněz nazbyt, ukazuje příhoda, že když rozbili okno, neměli peníze na jeho výměnu, takže v chladnějších dnech se museli oblékat do svetrů a v těch studených raději pracovali u Knight a doma.

 

6 dní v týdnu pracoval Knight v auditorské firmě, zatímco se o víkendech, večerech a brzkých ránech věnoval Blue Ribbonu.

Dokonce sekl s prací v této firmě, aby začal přednášet účetnictví na portlandské univerzitě. Důvodem proč tak učinil, bylo více volného času, který mohl věnovat Blue Ribbonu.

jen tak pro zajímavost, mezi jeho studenty seděla také jeho budoucí účetní, která se zanedlouho na to stala jeho manželkou. O tom detailněji píše ve své knize.

1968

Stálá mzda vs. Provize?

Společnost opět rostla a najímala nové prodejce. Většinou se jednalo o běžce, kteří podle Knighta byli nejvíce motivovaní, protože chápali smysl společnosti.

Další motivující faktor byla provize 2 dolary, kterou dostali za každý prodaný pár bot. Fixní mzdu v Blue Ribbonu nevedly.

To se projevilo na růstu společnosti, protože kombinace vášně pro běh a neomezeného ale také nejistého výdělku nutila prodejce, aby se snažili budovat co nejširší obchodní kanál, skrze který mohli prodávat boty Tiger. A tak stále dokola objížděli střední školy, vysoké školy a různé atletické závody.

Tržby v tomto roce dosáhly 150 000 dolarů, což je opět skoro dvojnásobek loňského roku, a další rok plánovali dosáhnout hranice 300 000 dolarů.

V tuto dobu měla společnost okolo 40 zaměstnanců.

Až teď Knightovi dávalo smysl začít si vyplácet mzdu, a tak sekl s prací vyučujícího na univerzitě.

Věřte nebo ne, až teď, skoro 7 let po startu společnosti, si Knight uvědomil, že by měl Blue Ribbon investovat do reklamy.

Do teď se šířil pouze pomocí šeptandy nebo díky vlastní iniciativě prodejců. Ale samotná společnost, respektive Knight , o reklamu dlouho nejevil zájem.

První zkušenost s reklamou podle Knighta nebyla příliš ideální. Pojišťovací Společnost, které byly klientem si koupila celostránkovou reklamu veWall Street Journal, kde psali o mladé dynamické firmě Blue Ribbon. Na fotce byl Knight a Bowerman jak se dívají na botu Tiger. Jenže podle Knighta to nevypadalo, jako že jsou dva inovátoři, kteří spekulují jak botu vylepšit, ale jako 2 hlupáci, kteří nikdy předtím neviděli boty.

Mezi tím vším se z Bowermana stala legenda, na mexických olympijských hrách získal jím spoluvedený tým nejvíce medailí v historii.

Jenže Bowerman tam také viděl, jak fungují 2 největší konkurenti- Adidas a Puma. Firmy, které založili 2 znesváření bratři.

Viděl, jak tyto 2 společnosti spolu soutěží o to, který atlet je bude nosit, často i nelegálně. Úplatky a podvody, tak na to vzpomíná Knight.

Blue Ribbonu hrozilo, že Onitsuka bude chtít zvýšit ceny svých bot. Knight měl z chování Japonců obavy, zejména kvůli jejich stylu jednání, kdy vám málokdy upřímně řeknou co si mysli, nebo si s vámi nedovolí nesouhlasit, jen aby vám to až odejdete, poslali poštou.

Knight si najal špiona, který ve společnosti pracoval a kterému věřil. V knize píše, že se jednalo o docela běžnou praxi v asijských zemích, dokonce byl uznávaným a existovaly školy, kde se učila průmyslová špionáž.

To byl první přešlap, který se mu brzy měl vrátit, stejně jako “vypůjčení” tajné složky z kufříku zástupce Onitsuky.

A když to prasklo, tak u soudu mu to pěkně sečetli, jak to dopadlo, se dozvíte v podcastu.

Taky hrozilo, že FBI začne vyšetřovat NIKE, tím se také zabývám hlouběji v podcastu.

 

 

A hlavně se dozvíte celý příběh o vzniku samostatné značky NIKE, která vznikla jako náhrada za rozpadající se partnerství s japonskou firmou Onitsuka.